Rejsetrends i 2024

7 tendenser og rejsetrends i 2024

Førende rejsesites og eksperter i forbrugeradfærd giver her deres bud på de hotteste tendenser og rejsetrends i 2024. Vil du se, hvilke steder de anbefaler at besøge i det nye år, så tjek indlægget Her skal du rejse hen i 2024.

1. Øget fokus på bæredygtighed

Rejsende bliver mere bevidste om miljøpåvirkningen ved rejser. Bæredygtige rejser eller ferie på destinationer med miljøcertificeringer var hot i 2023 og ser ud til at blive endnu mere populære i det nye år.

Flere vil søge efter destinationer og indkvarteringssteder, der har fokus på bæredygtighed samt reducere deres klimaaftryk under deres rejser.

2. Autenticitet og oplevelsesrige rejser

Turisterne søger i stigende grad unikke og autentiske oplevelser. Det vil medføre en større interesse for mindre kendte rejsemål og lokale arrangører, der tilbyder unikke oplevelser og aktiviteter.

Efterspørgslen efter en mere personlig rejseoplevelse vil være i fokus, hvilket kan føre til en stigning i “off-the-beaten-path” destinationer og rejsetilbud. Undersøgelser viser også, at flere vil rejse uden at planlægge på forhånd.

3. Værdi for pengene

Affordable luxury on a budget kaldes tendensen, hvor rejsende får luksus for færre penge. Her er der to gennemgående trends, der spiller ind. Først og fremmest at vælge rejsemål, der er billigere end hjemme og hvor det er økonomisk overkommeligt at bo 4- eller 5-stjernet.

Den anden trend handler om research. I erkendelse af, at det ikke er altid, at kvalitet følger pris, vil de rejsende i stigende grad bruge hjemmesider og anbefalinger til at få værdi for pengene.

4. Øget brug af sociale medier

Rejsende vil forsætte med at bruge sociale medier til at planlægge deres rejser og dele deres oplevelser. Trenden kan have indflydelse på, hvad der bliver populært og inspirere andre til at rejse til disse destinationer.

Selvom vi i høj grad benytter online ressourcer når vi skal planlægge rejsen, så er der en stigende tendens til, at rejsende ønsker hoteller og/eller rejsemål, hvor de kan hive stikket og være analoge.

5. Fejringsferier og ferier med et formål

En trend som flere skriver om er fejringsferier og at rejse med et formål. Førstnævnte siger næsten sig selv. Flere rejser for at fejre f.eks. fødselsdag eller en anden mærkedag – en trend, der har været populære længe.

En lidt nyere trend er at rejse til et bestemt sted med et bestemt formål. Det kan være at overvære en koncert, se en teaterforestilling eller spise på en særlig restaurant. Det er med andre ord ikke destinationen, der er afgørende for rejsen, men den særlige begivenhed, som finder sted netop der.

6. Kopidestinationer (dupes)

De senere år har flere og flere populære rejsemål over hele verden haft problemer med for mange turister. Det har fået rejsende til at vælge alternativer (dupes), der ligner den destination, de egentlig ville besøge.

De kan f.eks. droppe Mykonos til fordel for en af de mindre græske øer eller vælge området omkring Matarea i Italien i stedet for overrendte Amalfi. En anden grund til at vælge kopidestinationer er, at de som regel er billigere end originalen.

7. Setjetting

Bag det pudsige ord gemmer sig en voksende trend, hvor rejsende besøger destinationer fra film og tv-serier. Fly- og hotelbookingsider oplever en markant stigning i søgningerne til destinationer, der bruges som location.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*