Det kan være kompliceret nok i sig selv at finde ud af, om man er berettiget til kompensation eller ej ved forsinket og aflyst fly, når det gælder om enkelt flyvninger og tur-retur. Men når det gælder flyvninger, hvor du har flere stop (også kendt som forbindelsesflyvninger), er der andre ting, du bliver nødt til at være opmærksom på.
Ved alle typer aflyst fly, erstatning er delvist bestemt af din rejseafstand. Her kigger man også på andre faktorer som, hvorvidt rejsen og flyselskaberne er inden for EU samt den totale ventetid. Kombination kan være afgørende for dine rettigheder som flypassager. Det er altså den første ting, der skal afklares. Det anbefales altid, at man gemmer alle rejsepapirer eller anden dokumentation.
Hvad er særligt ved forbindelsesfly?
Hvis der er flere fly involveret, så kan det besværliggøre situationen en smule. Her går man nemlig ind og kigger på, om du kan få fuld flyerstatning eller kun delvis refundering, hvis ikke hele rejsen er dækket. Nogle afgørende elementer her er:
- Først og fremmest er det den europæiske lovgivning EF 261, der opstiller specifikke krav og omstændigheder, som din flyafbrydelse skal høre under.
- Når du ankommer på den endelige destination, bør forsinkelsen være mere end 3 timer. Hvis den er mere end 4 timer, kan du eventuelt få højere erstatning.
- Flyvningerne skal alle høre under en enkelt booking. Hvis de er købt enkeltvis, så opfattes de som individuelle rejser.
Det er vigtigt at notere, at afstanden beregnes fra den rejse, der blev aflyst/forsinket sammen med alle dele af rejsen, der kommer efter. Dele af rejsen, der lå før afbrydelsen, kan eventuelt medregnes, hvis du benyttede samme flyselskab.
Hvis dette er tilfældet, så er flyselskabet ansvarlig for at give dig din retmæssige erstatning. Som du kan forestille dig, så er det dog ikke noget, der sker automatisk, og du skal selv sørge for at have bevismateriale klar samt kontakte dem.
Hvordan afgøres en sag om erstatning ved aflyst fly?
Alle sager afgøres af domstolen i det europæiske land, hvor flyselskabet har sit hovedkvarter. Derfor kan det nogle gange også være et spørgsmål om fortolkning fra domstolen og dommerens side.
Hvis alt dette kan virke en smule overvældende, kan det være en mulighed at uddelegere opgaven til professionelle. Der findes firmaer som fx AirHelp, der er specialiseret i denne slags opgaver.
De har allerede hjulpet millioner af flypassagerer fra hele Europa gennem processen, og de vil gøre deres bedste for at vinde din sag også. De er eksperter i lovgivningen på området og kender til de mange krav og procedurer, som var det deres egen bukselomme.
Det bedste ved det hele, at det ikke koster noget at kontakte dem og spørge til råds. Du kan nemt og hurtigt kontakte dem på dansk, og de vil være i stand til at guide dig. Hvis de mener, at du har mulighed for kompensation for forsinket fly eller erstatning ved aflyst fly, så tager de din sag videre i systemet. Det tager kun et lille gebyr, hvis du rent faktisk modtager penge i sidste ende.