
I England er de nichebureauer, og i Danmark eksisterer de stort set ikke. Rejsebureauer, der udelukkende satser på vinturisme. Grape Escapes, Smooth Red og Alabaster & Clark er tre bureauer i England, der sender turister til rejsemål, hvor kunderne udelukkende tager af sted for at smage på vin.
Grape Escapes og Smooth Red forventer en vækst på 30 % i 2018, mens Alabaster & Clark allerede er ved at have udsolgt til deres vinrejser i Sydafrika frem til 2019, skriver The Telegraph.
Englænderne drikker mere og mere vin, og ligesom i Danmark er det ikke længere kun fra de klassiske vinlande som Spanien, Italien og Frankrig.
“Branchen har ændret sig markant – ikke kun mht. lande, men også de mennesker, der drikker vin og virkelig interesserer sig for det”, siger Jenna Jones fra Grape Escapes.
“Tidligere var det næsten kun mænd, der allerede vidste noget om vin, vi havde med på vores rejser – sådan er det ikke mere. Vi har par, unge og grupper af venner. På vores seneste rejse til Bordeaux havde vi et par på 19 år sammen med en ældre herre på 75”, fortæller Jones.
En anden årsag til, at vinrejser er i vækst, er naturligvis de kraftigt faldende priser på flybilletter. Det åbner op for andre mennesker end tidligere.
Som en bonus ligger de fleste vinproducerende steder smukt og ville også uden vinen være steder man ville besøge: Stellenbosch i Sydafrika, Napa Valley i Californien, Rioja i Spanien, Toscana i Italien og Alsace og Provence i Frankrig for blot at nævne nogle få.
Men der er mere i den slags rejser end at drikke vin og vurdere dens kvaliteter. Netop vin siger noget om et lands kultur, og det er en god måde at finde ind til et lands hjerte, mener The Telegraph. Det åbner døre og er en god anledning til at komme i snak.
Be the first to comment