5. december 2021

SIDEN SIDST: Rejsenyt fra ind- og udland – uge 50 – 2017

SIDEN SIDST UDKOMMER MINIMUM 2 GANGE OM MÅNEDEN

REJSENYT FRA IND- OG UDLAND – UGE 50 – 2017

Vi praler med vores rejser
Tidligere blærede vi os primært med vores materieller goder, men i dag er rejser blevet et statussymbol, som vi ikke tøver med at prale af.

Sådan ser det i hvert fald ud hos millennium-generationen, der ifølge en undersøgelse fra hotels.com har taget et nyt tag i brug, når der skal prales på de sociale medier: #travelbrag

Faktisk er det at prale med sin rejse så udbredt, at hele 10 % af de adspurgte vælger hotel efter mulighederne for at blære sig med lækre billeder på Facebook og Instagram, der er de mest populære medier.

Og netop det at være online er helt uundværligt for os, når vi rejser. I gennemsnit bruger danskerne 73 minutter om dagen på de social medier på ferien.

38 % af de 18-29 årige vil hellere uploade en selfie fra rejsen end et billede af familien. Og 12 % foretrækker at tage på ferie med mobiltelefonen fremfor kæresten, viser undersøgelsen.

Flere rejser længere væk
Trenden er ikke ny, men netop offentliggjorte tal fra Københavns Lufthavn slår endnu en gang fast, at danskerne rejser længere væk.

Hele 175.000 flere passagerer har i årets 11 første måneder rejst på en af lufthavnens oversøiske destinationer i forhold til hele 2016.

Der er en ny rute til Mellemøsten på vej. Og så arbejder vi hårdt på at få endnu mere trafik til f.eks. Kina.
adm. direktør Thomas Woldbye

Ifølge lufthavnens adm. direktør Thomas Woldbye ser væksten ud til at fortsætte. En række flyselskaber har øget antallet af afgange til Bangkok, New York og Los Angeles ligesom der er åbnet nye ruter til bl.a. Agadir med Air Arabia og Delhi med Air India.

I 2018 begynder Cathay Pacific at flyve direkte fra København til Hong Kong, og der åbner også en ny rute til Mellemøsten.

Blandt de mest populære destinationer fra København er Dubai, Bangkok og New York.

Danmarks Rejsebureau Forening: 2018 bliver et fantastisk rejseår
Danskerne er vilde med at rejse, og noget tyder på, at 2018 bliver det bedste rejseår nogensinde. I 2016 havde de danske rejsebureauer tilsammen et overskud på 464 millioner kroner og 2017 forventes at blive endnu bedre.

Men allerede nu forventer Danmarks Rejsebureau Forening (DRF), at 2018 vil slå alle rekorder. “Der er ingen afmatning overhovedet i danskernes rejselyst og tendensen forstærkes af den dårlige sommer i 2017”, siger Lars Thykier, der er direktør i DRF. Han forudser, at der bliver kamp om rejserne til sommerens favoritrejsemål ligesom ferien bliver bestilt tidligere for at være sikker på at komme afsted.

Som vi tidligere har skrevet her på siden, så er Spanien så populær, at mange rejsemål har været fuldt booket i 2017. Det har åbnet op for alternativer som f.eks. Kroation og Portugal, der har set en markant stigning i antallet af danske turister.

“Danskerne vil gerne have sol og strand i sommerferien, og når de klassiske rejsemål er fyldt op søger vi alternativer”, fortæller Lars Thykier. Han mener, at danskerne er omstillingsparate og ikke bange for at prøve nye rejsemål. Helt nødvendigt, hvis man ikke er hurtig nok og vil have sol og sommer i ferien.

Millennials former de ny rejsetrends
Måden vi rejser på er i hastig forandring. De tider, hvor vi alle rejste på bestemte ugedage til de samme rejsemål og de samme hoteller er for længst blevet afløst af book-selv bølgen, der giver individuelle rejser med særligt fokus på netop vores behov.

Men hvad nu? Det har rejsemagasinet Condé Nast Traveller undersøgt, og de er nået frem til, at de kommende år vil blive domineret af millenniumgenerationen. Tidens trend er deleøkonomi, inspiration fra sociale medier og ikke mindst en sammensmeltning af arbejde og rejser.

Og selvfølgelig har generationen af rejsende fået deres helt eget navn: Tripsters. Hotelkæder, flyselskaber og rejsebureauer har travlt med at bejle til netop denne generation, der har helt særlige krav som f.eks. hurtigt og gratis wifi, hippe juicebarer og så vil de i høj grad være i selskab med ligesindede.

Bl.a. har Marriott og Accorhotels startet nye brands, der har Tripsters som direkte målgruppe. Også Air France har med deres nye flyselskab Joon millenniumgenerationen i kikkerten.

Nu vil vi bare have noget sol
Et solfattigt forår, masser af regn i sommerferien, det vådeste efterår i 19 år og udsigt til en kold vinter. Nej, 2017 har bestemt ikke vist sig fra sin bedste side rent vejrmæssigt.

Det kan man tydeligt mærke i rejsebranchen, hvor man melder om massiv interesse for solrejser. Og skal man tro Stig Elling, der er rejseambassadør hos Bravo Tours, så er danskerne snart ligeglade med, hvor de rejser hen, bare det er varmt.

Kanarieøerne sælger rigtig godt, men også et rejsemål som Hurghada er i høj kurs, fortæller Peder Hornshøj, der er adm. direktør i Bravo Tours til branchemediet takeoff.dk.

Det solfattige og våde vejr kan også mærkes på salget af sommerrejser, der ligeledes går rigtig godt hos Bravo Tours.

Den tendens ser man også hos Apollo Rejser, der sidst i oktober meddelte, at de på daværende tidspunkt havde solgt 50 % flere rejser sammenlignet med året før.

“Det kan sagtens være, at sommeren i Danmark 2018 bliver helt fantastisk, men vi ved det jo ikke – derfor er mange af vores rejsende holdt op med at tage chancer”, siger Glenn Bisgaard, der er kunde- og kommunikationschef hos Apollo.

Ikke overraskende er det Spanien og Grækenland, der er mest populære sommerferiedestinationer.

Disse 40 rejsemål er mest eftertragtede
Hotelbookingsiden hotels.com har spurgt 8.400 mennesker fra 28 lande om, hvor de helst vil rejse hen. De fleste svarede New York med Tokyo, Las Vegas og Paris på de efterfølgende pladser.

Noget tyder på, at mange nøje overvejer, hvor de rejser hen. Således har hele 78 % af de adspurgte en bucket list som 22 % ville give 100.000 kr. for at kunne krydse af.

Undersøgelsens deltagere har også særlige ønsker mht. de hoteller, hvor de helst vil tilbringe en nat. Her ligger The Ritz i Paris, The Plaza i New York og Burj al-Arab Jumeriah i Dubai i top.

30 % af de adspurgte ville helst dele rejseoplevelsen med deres forældre eller bedsteforældre, og det er ifølge Isabelle Pinson fra hotels.com en helt ny trend. “Denne nye trend, hvor millennials kigger efter rejseinspiration hos de ældre er fascinerende”, mener hun.

Hun opfordrer ikke overraskende alle unge til at lave deres egen bucket list – måske med hjælp fra forældre og bedsteforældre.

De mest eftertragtede rejseoplevelser hos de adspurgte deltagere er bl.a. frihedsgudinden, Niagara Falls, Eiffeltårnet og pyramiderne i Giza.

Når det kommer til aktiviteter ligger en safari i Afrika og trekking i Amazonas jungle højt.

De 40 mest eftertragtede rejsemål: 1) New York 2) Tokyo 3) Las Vegas 4) Paris 5) London 6) Dubai 7) Sydney 8) Niagara Falls 9)Rom 10) Rio de Janeiro 11) San Fransisco 12) Venedig 13) Bali 14) Barcelona 15) Hong Kong 16) Havana 17) Amsterdam 18) Orlando 19) Vancouver 20) Melbourne 21) Prag 22) New Orleans 23) Toronto 24) Bangkok 25) Dublin 26) Mexico City 27) Beijing 28) Vietnam 29) Milano 30) Cancún 31) Stockholm 32) Buenos Aires 33) Cape Town 34) Phuket 35) København 36) Montreal 37) Auckland 38) Edinburgh 39) Budapest 40) Cambodja

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*