5. december 2021

Rejsetendenser i 2015

Det søger vi efter i 2015

Sydøstasien, luksus og individualisme er hot lige nu.  De viser rejsetendenserne for 2015, der også fortæller, at mange danskere søger på rejser i nabolandene.

Trenden er fortsat, at vi vil have individuelle rejser. Vi vil selv bestemme afrejsedato, varighed og kunne vælge mellem et bredt udvalg af hoteller, der kan opfylde drømmen om den perfekte ferie.

Ifølge onlinerejsebureauet expedia.dk, der har offentliggjort, hvad danskerne søger på netop nu, er det Egypten og Sydøstasien med Filippinerne og Indonesien i spidsen, der hitter. Men også Danmark og rejser på tværs af Skandinavien er populært. Måske er det den varme og solrige sommer i 2014, der får flere til at blive hjemme.

Højdespringeren lige nu er dog Egypten. Susanne Svensson fra Expedia mener, at det er kombinationen af kultur og strand, der gør det nordafrikanske land populært.

”Det er bemærkelsesværdigt, at især de sydøstasiatiske destinationer oplever så markant en vækst. Indonesien har mere end fordoblet sin popularitet i løbet af 2014, og det skyldes muligvis, at danskerne har fået øjnene op for de mange kulturindslag, som navnlig Bali kan byde på. Jeg tror, at den tendens, vi er vidne til, er, at danskerne efterspørger nye destinationer, der kan tilbyde nogle af de samme oplevelser som eksempelvis Thailand – men i nye rammer, som ikke er helt så udforskede,” siger Susanne Svensson, nordisk marketingchef hos Expedia.

Swim-up og privat pool hitter

Men hvad er det så vil have, når vi er fremme på destinationen? Når det gælder rejser sydpå er tendensen klar. Ifølge Stig Elling fra Star Tour, så er privat pool eller swim-up room populært. Det samme er hoteller med zoning, dvs. hoteller, der er delt op i afdelinger til eksempelvis børn og voksne.

Hotellet synes at være vigtigere end destinationen. Vi vælger i højere grad et hotel, der så vidt det er muligt passer til lige præcis os. Og så er det ikke så afgørende, hvor hotellet ligger.

En opgradering af hotellet er også en af tendenserne. Vi vil gerne give lidt ekstra for at få en stjerne eller to mere på hotellet. Interessebaserede rejser som f.eks. vinrejser er ligesom aktiv ferie også populært blandt danskerne, siger Stig Elling. Hos charterfolket er det fortsat destinationer som Mallorca, Kreta og Rhodos, der er de mest solgte.

Sitet Travel & Leisure skriver, at der er en tendens til, at de rejsende gerne vil give noget tilbage, når de tager af sted. Frivilligt arbejde på destinationen og bæredygtige hoteller er hot lige nu. Desuden søger turisterne indkvartering, der skal være noget særligt og skræddersyet den enkeltes behov. Medmindre vi bor på store temaresorts, så er det no go at holde ferie på store betonhoteller med tusinder af værelser.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*