Feriebilleder vækker rejselysten

nyt fra rejsebranchen

Solnedgange, strand-selfies og poolvideoer fylder kamerarullen, når ferien er slut. Men ferieminderne lever videre – ikke kun gennem vores egne billeder, men også gennem andres. For mange danskere vækker andres feriebilleder nemlig lysten til selv at tage af sted.

Efterårsferien er netop overstået, og tusindvis af Spies-gæster er vendt hjem fra sol, strand og afslapning i sydens varme.

Kamerarullen bugner af minder, og ifølge en ny undersøgelse fra Danmarks største rejsearrangør, Spies, og analyseinstituttet YouGov, er det særligt de unge, der nyder at se billeder fra andres ferier. Det sætter gang i drømmene om nye oplevelser og får mange til at begynde planlægningen af næste rejse.

Unge inspireres mest af andres ferier

Undersøgelsen viser, at hver tredje dansker mellem 18 og 29 år i høj eller meget høj grad kan lide at se billeder og videoer fra andres ferier – næsten dobbelt så mange som i resten af befolkningen.

”Danskerne, og især de unge, finder meget inspiration hos hinanden, når det gælder rejser. Anbefalinger fra venner er en af de stærkeste kilder til rejseinspiration – faktisk lige efter Google og foran rejsebureauer som Spies og forskellige bookingsider,” Spies’ presse- og kommunikationschef, Sofie Folden Lund.

Hun peger på, at feriebilleder og personlige anbefalinger har stor betydning for, hvor vi får lyst til at rejse hen næste gang. De unge er ikke kun dem, der lader sig inspirere mest – de deler også selv mest. To ud af tre unge viser oftest deres feriebilleder til vennerne, langt flere end i andre aldersgrupper.

Fra feed til feriedrøm

Undersøgelsen viser også, at kvinder i højere grad end mænd lader sig inspirere af andres feriebilleder. En fjerdedel af kvinderne nyder at se billeder fra andres rejser, mens det kun gælder hver tiende mand.

Ifølge Spies hænger det sammen med, at kvinder oftere står for planlægningen af familiens ferier.

”At planlægge ferie i dag starter sjældent med en søgning på Google. Det starter i vores feed. Kvinderne er hurtige til at spotte et sted eller en oplevelse, der rammer noget i dem, og tage det med i planlægningen,” Sofie Folden Lund.

Selvom vi lader os inspirere af andres ferieminder, deler de fleste stadig først og fremmest deres egne billeder med familien. Hele 74 % af småbørnsfamilier viser oftest deres feriebilleder til den nærmeste familie.

“Feriebilleder samler familien – både når man deler dem med dem, der ikke var med, og når man ser tilbage sammen. De minder os om alt det gode ved ferien og vækker lysten til at komme afsted igen,” siger Sofie Folden Lund.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*